Arjan en Coby kenden het klappen van de zweep al doordat ze al jarenlang ervaring hebben opgedaan met Plaza Vorden, die ze inmiddels verkocht hebben. Hun ‘cafetariarestaurant’ in Leesten hebben zij vorig jaar flink uitgebreid met een serre. Daarmee trekken ze ook klanten aan van buiten Leesten.
©2013 Patrick van Gemert

Het was een inspirerend Ondernemerscafé

Bijna veertig ondernemers uit Zutphen en omstreken kwamen donderdag 31 januari naar het Ondernemerscafé in Bronsbergen. Het succesvolle ondernemersduo Arjan en Coby Menzing vertelde deze avond over hoe zij erin geslaagd zijn met Plaza Leesten van niets op nummer 18 in de Cafetaria Top 100 van de Snackkoerier te belanden.

Arjan en Coby kenden het klappen van de zweep al doordat ze al jarenlang ervaring hebben opgedaan met Plaza Vorden, die ze inmiddels verkocht hebben. Hun ‘cafetariarestaurant’ in Leesten hebben zij vorig jaar flink uitgebreid met een serre. Daarmee trekken ze ook klanten aan van buiten Leesten.

In hun duopresentatie legden ze onder meer uit waarom zij aangesloten zijn bij een soft franchiseorganisatie. “We betalen 63 euro per week aan de franchiseorganisatie en we krijgen er een marketingpakket ter waarde van 12.000 euro voor terug”, vertelde Arjan. De kwaliteit wordt regelmatig beoordeeld door mystery guests, wat de eigenaren en het personeel scherp houdt. Kassa-afhandeling, hygiëne, een gemeend tot ziens, alles telt mee. Ook voor de Cafetaria Top 100 komt een mystery guest langs, die de bedrijven kritisch beoordeelt. Van de circa 6.500 Nederlandse cafetaria’s doen jaarlijks een kleine duizend mee aan de Top 100. Menzing is zeer tevreden met zijn achttiende plaats en heeft hier ook veel publiciteit mee verdiend. “Maar nummer 1 wil je niet worden, want dan kom je in de eregalerij en mag je drie jaar niet meer mee doen”, legt hij uit.

De bezoekers van het Ondernemerscafé luisterden geboeid naar de presentatie en wilden van alles weten van het echtpaar. Wat mag je bijvoorbeeld zelf inkopen als je onderdeel bent van een franchiseorganisatie, hoe trek je klanten van buiten de wijk aan, wat is je succesformule?

Ook tijdens het diner dat Bronsbergen na afloop van de presentatie in de brasserie serveerde was dit nog onderwerp van gesprek en ondanks dat het programma rond acht uur eindigt, bleven velen nog lang naborrelen en netwerken.

Het volgende Ondernemerscafé is op donderdag 28 februari.

(Foto’s door Patrick van Gemert)

Call Now Button