Veel bedrijven willen ‘iets’ doen met social media. Sommigen hebben al hier en daar wat geprobeerd met meer of minder succes. Anderen durven er uit onwetendheid nog niet aan te beginnen. Omdat social media inmiddels wel een vast onderdeel van de middelenmix lijken te zijn, en om bedrijven op weg te helpen in deze snel veranderende ontwikkelingen, hield VNO-NCW Midden samen met de Bedrijvenkring Apeldoorn en de Vereniging Werkgevers Kontakt Zutphen e.o. op woensdag 6 maart de Social Media Experience Stedendriehoek. Tientallen ondernemers uit de Stedendriehoek kwamen naar Coda in Apeldoorn om zich te laten bijspijkeren.

Fiona van Gemert-de Heus was betrokken bij de organisatie vanuit haar werkzaamheden voor de VWKZ en Patrick van Gemert legde het evenement vast in beeld. Kijk hier voor het fotoalbum van SMES13 en zie hier de film (tekst gaat door onder de film).

‘De hype is eraf’

Na het welkomstwoord door bestuurslid Frank van Klink hield Neil van der Veer van Newcom Resarch een inleiding over de huidige ontwikkelingen op het gebied van social media. Opvallend was bijvoorbeeld dat het gebruik van Facebook en Twitter lijken te stabiliseren. “De hype is eraf”, liet hij weten. “Social media zijn een ‘gewoon’ informatiekanaal geworden.”
Social media gaan niet om bereik, maar om ‘verrijken’, probeerde hij duidelijk te maken. De klant moet het uitgangspunt zijn en daarbij kun je je afvragen welke rol social media daarbij kan spelen, gaf hij de aanwezigen mee.

Na zijn inleiding volgden drie presentaties van bedrijven die al ervaring hebben opgedaan met social media: Wehkamp, Rabobank en XLLease. Social media marketeer Alwin Snippe van Wehkamp is ervan overtuigd dat je verkoop kunt realiseren met social media. Als tips noemde hij daarbij dat je een campagne groots moet lanceren met advertising en dat je collega’s bewust moet maken van de mogelijkheden.

Communitymanager Matthijs Hazeleger vertelde hoe Rabobank webcare heeft ingebed in de visie en het beleid van de bank. “Bij alles wat we doen, denken we over social media na”, aldus Hazeleger. De website is daarin altijd leidend. Verleiden doet de bank middels de social media Twitter, Facebook en Linkedin. Andere vormen volgt de bank wel, maar zet ze (nog) niet in.

XLLease wilde graag tijdens de Top2000 adverteren en zette een grote campagne in rondom privé lease. Wat Frank van Klink opviel is dat ondanks het hoge, brede en nationale bereik toch de meeste respons uit de eigen regio kwam. Volgens hem heeft dat te maken met geloofwaardigheid. De winnaar van de campagne mag een jaar lang in een Volkswagen Up rijden.

Aan de slag

Geïnspireerd door deze verhalen uit de praktijk, werden de bezoekers van de Social Media Experience vervolgens uitgenodigd om in kleinere workshops praktisch aan de slag te gaan. In twee rondes konden ze aanschuiven bij de diverse experts. De ervaringen konden ook uitgewisseld worden tijdens de afsluitende netwerkborrel in het Coda Café.

Kijk voor meer informatie over het programma op www.smestedendriehoek.nl. Hierop verschijnen binnenkort ook de presentaties.

Over de auteur

Journalist en tekstschrijver

Gerelateerde berichten

Call Now Button